آل، خانواده
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 19 آذر 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/238019/آل، خانواده
چهارشنبه 15 اسفند 1403
چاپ شده
1
آل، خانواده، عائله، خاندان، تیره، اهل، عشیره، پیروان، وابستگان. این کلمه ظاهراً در بیشتر این معانی، از عصر جاهلی معروف بوده است. قریشیان، از آنجا که حفاظت خانۀ کعبه و متعلقات آن را به عهده داشتهاند، خویشتن را «آل الله» میخواندند و عربان، در مقام دادخواهی، میگفتند: «یالَ الله»، یعنی ای قریشیان (ترکیب «آلَ الله» در یک بیت منسوب به عبدالمطلب در اربلی، 1 / 40؛ دایرةالمعارف اسلام (اول)، ذیل آل). اما ریشۀ کلمه چندان روشن نیست و شکل مشابهی از آن را در زبانهای سامی نیافتیم. اگر مفهوم «انتساب به یک شخص یا محل»، «جمعیت و قدرت» را در نظر بگیریم، آنگاه کلمه، با لفظ «اول» (اوگاریتیک ’wl: نخست؛ آرامی، awwal, awla: آغاز، گذشته؛ مندایی awal: نخست) و نیز با فعل آلَ: بازگشتن به، رسیدن به( عربی جنوبی t+’wl: بازگشتن) همخانواده میگردد و سپس به مفهوم قدرت (اوگاریتیک ’ul؛ کنعانی yal: قدرت) منتهی میشود. از سوی دیگر ریشۀ یائی کلمه را میتوان اصل دانست: آرامی و سریانی iyālā: کمک؛ کنعانی ’eyāl: قدرت، کمک؛ آکادی ayyalu: همپیمان. علاوه بر این، توجیهِ لغتشناسان مسلمان که آن را مشتق از «اهل» دانستهاند نیز بیاساس نیست (هرچند که استناد ایشان به مصغر کلمه را نمیتوان معتبر شمرد)، زیرا لفظ ’ahl (عبری کنعانی ’ahel؛ آرامی ’ahlā؛ نبطی، ’hlt’) در اوگاریتیک به معنی چادر، و در آکادی به صورت āl (به معنی شهر) آمده است. سپس میبینم که شاعر جاهلی ابوذؤیب آن را به معنی چوبهای خیمه به کار برده است (بیت در لسان، ذیل «اول»).شاید تطور کلمه از جزئی به کلی بوده است: خانواده (ساکن یک چادر)، خاندان، خاندان بزرگ و عشیره، قبیله، پیروان (سیاسی یا دینی). در قرآن کریم آن را هم به معنای خاندان (آل عمران، آل ابراهیم، آل یعقوب و جزایشان) و هم به معنای پیروان دینی ـ سیاسی ـ جغرافیایی (آل فرعون، آل لوط و غیره. قس: سخن ابنعباس: «آلَ الله، اهل القرآن»، اربلی، 1 / 40) میتوان یافت (نک : فهارس قرآن، قس: تفاسیر، نیز راغب 30).در تحدید معنی «آل محمد، آل نبی» علمای اهل سنت عموماً مفهوم عام «بنی هاشم» را در نظر داشتهاند و گاه آن را به «امت محمد» تفسیر کردهاند (برخی نیز مفهوم آن ترکیب را همسران پیامبر(ص) پنداشتهاند). راغب در توجیه همین معناست که آل نبی را خاصان و پیروان آن حضرت(ص) از حیث علم میداند: اهل علم به معنای اخص «آل نبی» و امت اویند و اهل علم از راه تقلید فقط امت او. وی در این باب به حدیثی از حضرت صادق(ع) نیز اشاره میکند (مفردات، 30-31).گرایش کلی اهل تشیع آن است که آل محمد و آل نبی را با «عترت»، یعنی اولاد امام علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) یکی بدانند (نک : اهل بیت؛ اربلی، 1 / 42). اربلی میکوشد مفهوم آل و اهل و عترت را مجزا کند (ص 40). نیز شاید به همین منظور بوده که رَیّان بن الصَّلْت قمی کتابی نوشته و در آن، سخنان حضرت رضا(ع) را در «الفرق بین الآل والامة» فراهم آورده است (طوسی، 140).دو کلمۀ آل و اهل هریک به تدریج موارد استعمالی خاص خود یافتهاند. در کتابهای لغت، در تفکیک مفاهیم این دو لفظ سخن بسیار گفتهاند، ازجمله اینکه آل، برخلاف اهل، با نامهای جغرافیایی ترکیب نمیشود؛ اهل بغداد، اهل المشرق و نه آل بغداد و آل المشرق و جز آن، آل به مفهوم «خاندان و اعقاب مردی شریف» از همان قرن اول ق / 7م رواج بسیار یافت و اکنون نیز دربارۀ خاندانهای پادشاهان و امیران بهکار میرود. این ترکیب در زبان فارسی نیز رواج تمام دارد و حتیٰ برخی از خاندانهای اصیل ایرانی را با لفظ آل مشخص میکنند: «آل بویه» بسیار معروفتر از «بویهیان» است. به همین جهت در دایرةالمعارف حاضر، خاندانهای ایرانی، باتوجه به ترکیب اشهر، گاه ذیل آل آمدهاند، گاه ذیل نام اصلی.
اربلی، بهاءالدین ابوالحسن، کشفالغمة، بیروت، دارالکتاب الاسلامی، 1981؛ دایرةالمعارف اسلام (اول و دوم)؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات، به کوشش محمد سید الگیلانی، مصر، مصطفى البابی الحلبی، 1381ق؛ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، به کوشش محمود رامیار، دانشگاه مشهد، 1351ش؛ لسان العرب؛ نیز:
Cohen, David, Dictionnaire des raciness semitiques, Paris ,1970; sous, 'wl, hl, ,yl; Lane E. William, An Arabic-English Lexicon, under «اوّل».
آذرتاش آذرنوش
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید